Tullin operaatiossa tutkittiin viiden päivän aikana kaikki Suomeen lentopostin mukana tulleet laittomat lääkelähetykset. Puolet takavarikoiduista 5 000 ampullista oli sairauksien hoitoon tarkoitettuja tavallisia reseptilääkkeitä. Dopingaineita takavarikoitiin noin 1 300 ja erektiolääkkeitä vain reilu tuhat lääkeyksikköä. Tämä yllätti Tullin rikostutkijat.
Huolestuttavaa asiassa on se, että netin kautta tilattavien lääkevalmisteiden koostumus voi olla mitä sattuu. Vaikuttavaa ainetta voi tulla yliannos tai sitä ei ole ollenkaan. Pahimmillaan internetin kautta Aasian nyrkkipajoista tilatuista lääkkeistä on löytynyt ihmiselle myrkyllisiä aineita. Maailmalla on raportoitu kahdesta kuolemantapauksesta.
tinttaiita kirjoitti::pray: Voi luoja ,että mä olen tyhmä.En ole perehtynyt tullin ja Suomessa kiellettyihin tuotteisiin,sillä itse tilaan ulkomailta pääasiassa vaatteita.Euroopan nettikaupoista,joissa käy Visa Electron.
tinttaiita kirjoitti:Minulla ei ole varsinaisesti fakta tietoa lääkkeiden tai vastaavien tilaamisesta,tulleista tai laittomuudesta,mistä saa tilata,mistä ei ja mitä,tosin jonkinlainen hämärä mielikuva on että reseptivalmisteita ei saa tilata ja jos ne jää tulliin,ne tuhotaan
tinttaiita kirjoitti: t.m.s.Ihan kokeilumielellä tilasin jostain Usalaisesta nettiapteekista 30kpl pakkauksen Ultram(t.s tramadoli hydroclorid) eli suomessa paremminkin Tramalina tunnettua särkylääkettä,jota minulla on käytössä tarvittaessa, loukattuani niskan onnettomuudessa.Saan lääkettä ihan reseptillä ja laillisesti lääkäriltäni täältä kotimaastakin eli en todellakaan tarvitse sitä. No toimittajan sivut näyttivät oikeen luotettavilta,siinä mainittiin m.m että on yhteistyössä EU:n apteekkien kanssa y.m,oli suosituksia ja kuvia ihan samanlaisista lääkepaketeista kuin kotimaassa,oli Valiumia,Xanoria,Oxanestia,kodeiiniä ja muita pkv-lääkkeitä,eli ymmärtääkseni huumausaineiksi luokiteltavia lääkkeitä??
tinttaiita kirjoitti:Hinnat olivat päätä huimaavia 30 kpl Tramal 100mg 70e,kun täällä kotona saa 100 mg depot 100kpl pakkaus n.18e.Mutta hullu päähänpisto ja ajattelinpa huvikseni kokeilla onko se tosiaan niin helppoa,lähinnä ajattelin kokeilunhaluisia nuoria,joilla useimmilla on Visa Electron.Idea kokeilla tilata tuli erään keskustelupalstan nuoren pojan kertomuksesta kuinka olivat tilanneet nestemäistä kodeiinia ja hieman perjanta-illan kunniaksi viinan kanssa ottaneet huikan ja "juhlineet"!
tinttaiita kirjoitti:Täytin tilauksen ja näppäilin oman Visa Electronin numerot,kunnes huomasin teksin "we accept only Visa,Mastercard ja echeck -no hitot painoin order ja accept ja hups tilaus oli mennyt sisään ja hyväksytty,vaikka minulla ei ole oikeaa luottokorttia,mutta Electronkin näemmä hyväksyttiin.
tinttaiita kirjoitti:Vasta kun sain tilausvahvistuksen aloin hätäisesti etsiä tullin lakipykäliä ja tuskan hiki nousi otsalle,luettuani-että olin juuri tehnyt rikoksen!
Sain tiedon we have shipped your order,VAIKKA OLIN LAITTANUT USEITA VIESTEJÄ,ETTÄ ÄLKÄÄ LÄHETTÄKÖ,KOKEILIN VAIN TILATA JA EN HALUA NIITÄ,PITÄKÄÄ RAHAT JA UNOHTAKAA MINUT!!SE ONKIN LAITONTA,JOPA RIKOLLISTA.
En saanut koskaan mitään vastausta,joten toivon ,että oli vain joku huijarifirma ,joka vie rahat![]()
tinttaiita kirjoitti:Koska olin vain testimielellä matkassa valitsin pienimmän pakkauskoon ja halvimman tuotteen,jostain kumman syytä kuitenkin ennestään tutun lääkkeen,koskaan mieleeni ei tullut käyttää kys.tuotteita , vaikka sattuisi jotain saapumaan,en koskaan uskaltaisi syödä netistä tilattuja mitä lie-lääkkeitä.
tinttaiita kirjoitti:Itseasiassa olisin halunnut tutkituttaa tablettien sisällön,jos se olisi mahdollista,
tinttaiita kirjoitti:mutta nyt pelkäänkin joutuvani vielä edesvastuuseen rikottuani lakia ja toivon ,että jos jotain tabuja saapuu,ne ei jää tulliin,saan ja tuhoan ne-enkä enää koskaan tee moista,typerästä päähänpistosta
tinttaiita kirjoitti:Voi luoja uskokaa ,että harmittaa,pelottaa ja vituttaa,miten saatoin olla niin tyhmä ja painoin tilaa ja hyväksy vielä,vaikka oletin ettei tässä electron kelpaa-niin vain järkytyksekseni tililtä velottiin lääkkeen hinta ja vasta sen jälkeen aloin lukea tullin sääntöjä lääkkeiden tilaamisesta ulkomailta,ja vieläpä pkv-lääkkeitä-tein siis huumausainerikoksen.Tässä ei taita auttaa kuulkaas kopiot resepteistä tai reseptit kys.lääkkeestä tai lääkärin kirjoittamat epikriisit ja kopiot syistä ja vammoista,joihin lääkkeet on määrätty,sillä ymmärsin ,että kaikki pkv-lääkkeet on kiellettyjen listalla.
tinttaiita kirjoitti:No olen toiveikas,että jos ne tulee,tuskin minun kirjeeni jää tulliin kaikista lähetyksistä,ja jos/kun saan jotain huokaisen helpotuksesta ja vedän ne vaikka vessasta ajapoltan paketin ja tilausvahvistus,ja kaiken mitä sieltä tuleekaan .
tinttaiita kirjoitti:Nyt voin vain odottaa,ja pelätä tyhmyteni seurauksia,olen nuori,tavallinen kotiäiti,sairaslomalla nyt,kolme lasta ja aviomies.En siis mikään narkkari,alkoholisti tai rikollinen -vielä?
tinttaiita kirjoitti:ylireagoinko nyt mielestänne?
tinttaiita kirjoitti:Todellakin ,en voi itse uskoa,etten ensin lukenut tullimääräyksiä ja lupia ja sitten kokeillut vaan tein just päinvastoin ,tosin en edes odottanut että tilaus menee läpi,koska Visa electronia ei mainittu hyväksyttävien maksukeinojen listalla.
tinttaiita kirjoitti:Siis mitä ajattelin,kaapissa on resepti ja pakkaus tarvittavaan kipuun ihan laillisesti kotimaan apteekista noudettu.
tinttaiita kirjoitti:Olin jo menossa poliisille sanomaan "mitä tein"
tinttaiita kirjoitti:jospa odottelisin,rauhottuisin ja ja....
tinttaiita kirjoitti:Sanokaa nyt joku jotain?(muuta kuin v***u että olet naivi ja idiootti).
nackerton kirjoitti:Kahdesta kuolemantapauksesta on raportoitu. Se on aika vähän. Mikä mahtaa se todellinen luku olla.
Johtuisiko siitä, että kuolemaa ei ole helppo yhdistää "pimeisiin pillereihin". Vaikutuksetkin saattavat alkaa näkyä pitkän ajan kuluttua näiden syömisestä.
onnipuuronen kirjoitti:Saattaa mennä aiheen vierestä, mutta onkohan kukaan kokeillut lääkkeiden tilaamista kotimaisista verkkokaupoista (Tuolta esim: http://www.internetapteekki.fi/)? Onko hintakilpailua, ja kannattaako silti tilata halvemmalla ulkomailta?
onnipuuronen kirjoitti:Saattaa mennä aiheen vierestä, mutta onkohan kukaan kokeillut lääkkeiden tilaamista kotimaisista verkkokaupoista (Tuolta esim: http://www.internetapteekki.fi/)? Onko hintakilpailua, ja kannattaako silti tilata halvemmalla ulkomailta?
Reseptilääke-, itsehoitolääke-, rohdosvalmisteita ja rekisteröityjä tai ei-rekisteröityjä (myyntiluvallisia) homeopaattisia tai antroposofisia valmisteita saa kerrallaan tilata kolmen kuukauden tarvetta vastaavan määrän.
LmnLL kirjoitti:Yritin vähän kaivella googlella tietoa siitä mikä tuo määrä on vaikkapa tabletteina. Vaan eipä löytynyt selkeää vastausta.
Alustavien, 53 maan tulosten mukaan iskun aikana 20.-27.9. viranomaiset sulkivat 14 000 sivua ja poistivat yli kuusisataa sivua myynti- ja huutokauppasivuilta. Osallistujamaat tarkastivat 45 000 lähetystä ja takavarikoivat niistä noin kahdeksantuhatta. Viisikymmentäviisi ihmistä on pidätetty ja viranomaiset ovat tehneet kolmekymmentäkuusi kotietsintää. Tämänvuotisten takavarikkojen määrä nousee yli 4,5 miljoonaan euroon.
Lääkerikosten ja lääkerikkomusten määrä on yleistynyt viimeisten vuosien aikana. Tulli paljasti vuonna 2006 yli 500 tapausta ja viime vuonna jo yli 900. Tuhansien verkkosivujen kautta kaupattavista lääkkeistä jopa puolet saattaa olla väärennöksiä ja niitä on vaikea erottaa aidoista valmisteista.
4 §
Henkilökohtaisen maahantuonnin enimmäismäärä
Yksityishenkilö voi tuoda mukanaan Euroopan talousalueeseen kuuluvasta valtiosta lääkevalmisteita sekä lääkelain 21 a §:n tarkoittaman rekisteröinnin piiriin kuuluvia homeopaattisia ja antroposofisia valmisteita henkilökohtaiseen käyttöönsä korkeintaan yhden vuoden ja vastaanottaa postitse korkeintaan kolmen kuukauden käyttöä vastaavan määrän.
Euroopan talousalueen ulkopuolisesta valtiosta yksityishenkilö voi tuoda mukanaan lääkevalmisteita henkilökohtaiseen käyttöönsä korkeintaan kolmen kuukauden käyttöä vastaavan määrän.
Määritettäessä sallittua Suomeen tuotavaa lääkemäärää käytetään itsehoitolääkkeissä perusteena pakkaukseen merkittyä annosta ja reseptilääkkeissä lääkemääräyksen tai lääkkeen käyttöohjeen mukaista vuorokausiannosta.
Ulkomaisista nettikaupoista lääkkeitä tilaava ei useinkaan tajua, miten vakavaan rikokseen hän saattaa syyllistyä.
Tullin mukaan esimerkiksi viattomalta vaikuttava laihdutuslääke voi sisältää amfetamiinia.
- Tilaaja melkein aina ymmärtää tekevänsä väärin, mutta ei ymmärrä rikoksen vakavuutta. Sitä ei ymmärretä ollenkaan, että kun tilaa lääkettä, voi syyllistyä dopingrikokseen tai huumausainerikokseen, sanoo tullin rikostorjuntapäällikkö Hannu Sinkkonen.
Lääkkeitä tilataan tullin mukaan usein myös vääristä maista. Lääkkeiden vastaanottaminen Eta-maiden ulkopuolelta on kiellettyä. Reseptilääkkeisiin tarvitaan aina resepti.
Jos tulli löytää lääkelähetyksen, jossa on huomautettavaa, vastaanottaja kutsutaan kuultavaksi. Monelle tablettien sisältö tai luvaton lähetysmaa tulee yllätyksenä.
Tullista muistutetaan, että nettikaupan luotettavuudesta ei voi varmistua sivuston ulkonäön perusteella.
Apteekinhoitaja Eeva Pörsti kuvailee tiedotteessa, että verkkoapteekin valikoima on lähes sama kuin muissakin Yliopiston Apteekeissa. Tosin joitakin yksittäisiä lääkkeitä ei voida postittaa lainsäädännön rajoitusten tai tuotteen ominaisuuksien, kuten säilytyslämpötilan vuoksi.
Reseptilääkkeen ostaminen edellyttää aina keskustelua puhelimitse
farmaseutin kanssa. Puhelun aluksi asiakas tunnistetaan henkilöllisyyden
varmistamiseksi. Lääkkeet toimitetaan asiakkaalle 1-5 arkipäivän kuluessa
tilauksesta.
Yhä useampi lapsi Ruotsissa ja Suomessa saa nukahtamisvaikeuksiinsa pimeähormoniksi kutsuttua melatoniinia.
Viranomaisia kehitys huolettaa siksi, että melatoniinin käyttöön on Suomessa aiemmin vaadittu resepti. Toukokuun jälkeen sitä on saanut alkaa myydä ravintolisänä, mistä on aiemmin joutunut Suomessa käräjille.
RBS kirjoitti:Kyllä se niin on että tämä asia pitää vielä joku kerta testata. Järkeä vaan tilausmääriin, ettei tulli riemastu ja apteekkikin lienee syytä tutkia kerran jos toisenkin ennen päätöstä.
RBS kirjoitti:RBS kirjoitti:Kyllä se niin on että tämä asia pitää vielä joku kerta testata. Järkeä vaan tilausmääriin, ettei tulli riemastu ja apteekkikin lienee syytä tutkia kerran jos toisenkin ennen päätöstä.
Sanasta miestä, joten lähiaikoina tilausprosessin salliessa tulee ketjuun konkreettista kerrottavaa.Stay tuned.
Paluu Yleistä keskustelua verkkokaupasta
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa