Itse en ole joutunut ulkomailta (en kyllä kotimaastakaan) ostaessa kinumaan rahojani takaisin, mutta olen mietiskellyt että mitenkä PayPal-toimii jos kaupat ei menekkään niin kuin oli suunniteltu. Kertokaa kokemuksianne Paypalista ja onko se niin luotettava kuin kerrotaan.
Tässä lyhyesti mikä on PayPal:
Ensin Wikipedia tietoa:
PayPal, Inc. on yhdysvaltalainen yritys, joka ylläpitää Internetissä käytettävää PayPal-maksujärjestelmää, joka on tarkoitettu korvaamaan perinteisiä maksumenetelmiä (šekki, luottokortti yms.). PayPal on suosittu maksutapa verkkokaupoissa. Sitä käytetään myös lahjoitusten vastaanottamisessa. PayPalin pääkonttori sijaitsee San Joséssa Kaliforniassa.
Sitten vapaasti kertoillen:
Paypal on rahansiirtojärjestelmä jonka tarkoitus on helpottaa rahan siirtoa tililtä toiselle, niin jenkkilässä kuin rajojen yli. PayPal sai kiitosta rahansiiron helppoudesta. Amerikassa kun tuo rahan siirtäminen tililtä toiselle on ollut hankalaa ja taitaa vieläkin olla. Siellä kun ei verkkopankit toimi vastaavalla tavalla kuin täällä kylmässä pohjolassa. Helppokäyttöisyytensä ansiosta PayPal lanseerattiin muihinkin maihin jonka jälkeen se on saanut suuren suosion ulkomaan kauppaa tekevien keskuudessa. Helppous, nopeus ja luotettavuus on aina ollut PayPalin etuja.
Paypal on kuin oma tili verkossa. Sinne voi siirtää rahaa pankkitililtä, luottokortilta ja sinne voi rekisteröidä oman Visa Electron- tai luottokorttinsa. Visa Electroniin pitää olla varustettuna Verified by Visa-palvelu. Verified by Visa palvelusta voit lukea lisää täältä. Paypal-tililtä voi tarvittaessa siirtää varat takaisin omalle pankkitililleen.
Paypal-tilin käyttö tuotteen ostajalle on ilmainen. Myyjä kylläkin joutunee PayPalin käytöstä maksamaan. Komissio on yleensä n. 5 % siirrettävästä summasta. Jotkin eBay-kauppiaat voivat pyytää lisäämään tämän vaaditun prosentin tuotteen hintaan mikäli maksat Paypalilla.
PayPal ei kuitenkaan ole mikään pankki joten suurempia summia ei kannata tilillä makuuttaa. Itse suosin kortin käyttämistä rahan siirtämisen sijaan. Tällöin ei tarvitse erikseen miettiä paljonko rahaa PayPal-tilillä on vaan maksun voi hoitaa kortilla jolloin sitä voinee vinguttaa niin paljon kuin tilillä katetta riittää. Visa Electron on kuitenkin aika yleinen kortti ja Vrifies by Visa palvelu kun ei käyttäjälle maksa extraa niin kannattanee se kortti sinne rekisteröidä.
Ulkomaille maksaessa PayPal muuntaa veloituksen suoraan euroiksi. Huomaa, tästäkään ei mene mitään vaihtopalkkiota vaan Paypal noudattaa omia valuuttataulukoitaan. Ihan täyttä heikon ulkomaanvaluutan etuahan noilla ei saa mutta mitä olen ulkomaille PayPalin kautta maksellut niin varsin kilpailukykyinen kurssi on. Muistakaamme että PayPal saa rahansa toimintaa kauppiailta, ei ostajilta niinkään. Tilauksen hyväksyttyä saat maksusta kuitin sähköpostiisi josta selviävät tuotteen hinnat ulkomaisella valuutalla sekä muutettuna euroiksi.
----
Mitä tehdä jos ostos ei tule / tuote on viallinen eikä myyjä vastaa viesteihin.
Rahasi ei ole menetetty, mikäli toimit 45 päivän sisällä maksusuorituksesta. Ohjeet suomeksi Paypal dispute ja claim toimintoon löydät täältä.