Jollyroom myi juhannuksen aikoihin tuotteita vahingossa liian halvalla, toimitti tuotteet asiakkaille ja vaati vasta kolmisen viikkoa myöhemmin asiakkaita joko palauttamaan tuotteet tai maksamaan lisää.
Joukossa on myös suomalaisia asiakkaita.
Jollyroomin mukaan tapahtui ”system error”.
KKV:sta todettiin aluksi yleisellä tasolla, ettei asiakkaan ”lähtökohtaisesti tarvitse maksaa yrityksen tekemästä virheestä”.
Tilanne muuttui monimutkaisemmaksi, kun Jollyroomin hankintajohtaja Mattias Jacobsson ilmoitti Ilta-Sanomien haastattelussa yhtiön katsovan, että ainakin osa asiakkaista tiesi ostohinnan olevan virheellinen ja osti siitä huolimatta eli käytti yhtiön tekemään virhettä omaksi edukseen.
– Kyllähän se niin menee oikeustoimilain, meidän (KKV) ja kuluttajariitalautakunnan kantojen mukaan, että verkkokaupan netissä olevat hinnat ovat pääsääntöisesti sitovia, koska niitä voidaan nopeasti korjata ja päivittää, Katri Väänänen sanoo.
Hewlett Packard pyytää anteeksi Britannian verkkosivuillaan lauantaina ilmennyttä virhettä, jonka vuoksi kannettavaa HP ZBook -tietokonetta myytiin 1,58 punnalla, eli alle kahdella eurolla.
Asiasta uutisoi brittiyleisradio BBC.
Läppärin todelliseksi hinnaksi verkkokaupassa ilmoitettiin 2 378 puntaa eli runsaat 2 800 euroa. Alennus oli siis melkoinen.
HP sulki verkkokauppansa lauantaina väliaikaisesti, kunnes virhe oli korjattu. HP totesi, etteivät virheellisellä hinnalla tehdyt kaupat velvoittaneet yhtiötä.
Useat asiakkaat olivat ehtineet ostaa koneen mitättömällä hinnalla. Moni kaupan tehnyt kehui huippudiiliä sosiaalisessa mediassa.
Kuluttajia ja verkkokauppaa koskevien sääntöjen mukaan myyjällä on oikeus perua kaupat, jos väärä hinnoittelu on johtunut inhimillisestä virheestä, joka on selvästi huomattavissa.
Tässäkin tapauksessa oli kyse merkittävistä alennuksista, joten eiköhän Jollyroom saa tässä tapauksessa näpeilleen.Suomalaisen verkkokirjakaupan tuli myydä kirjat virheen vuoksi alhaiseksi ilmoitetulla hinnalla. Kuluttajariitalautakunta ratkaisi tapauksen ostajan hyväksi.
Adlibris ilmoitti hinnoitteluvirheen johtuneen kirjojen toimittajalta tulleista virheellisistä hintatiedoista. Kirjakaupan mukaan: ”Hintaerot valitsemissasi kirjoissa oli [sic] myös niin huomattavat kirjojen normaaliin markkinahintaan verrattuna, jolloin virhe on selvä. - Tällaisten valitettavien tapausten varalta pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin ja yksipuolisen oikeuden perua kauppa.”
Kuluttajariitalautakunta katsoi, että verkkokaupan asiakas ei itsestään selvästi ole voinut tietää, että hinta on virheellinen vaan sen on voitu olettaa olevan tarjouskampanja.
Alunperin pieniä tavaralähetyksiä ei ole verotettu, koska veron perimiskulut olisivat olleet kohtuuttoman suuret saataviin veroihin nähden. Digitalisaation ansiosta verot voitaisiin kuitenkin kantaa myös pienistä paketeista.
Komissio on luvannut antaa jo tänä syksynä esityksen EU:n laajuisesta menettelystä, jolla rajat ylittävistä postimyyntituotteista kannettaisiin vero samaan tapaan kuin kotimaan postimyynnistä. Tämä poistaisi kilpailun vääristymän.
Suomalaisista internetin käyttäjistä 71 prosenttia tekee myös verkko-ostoksia. Verkkoshoppailijoista 88 prosenttia tekee ostoksia myös ulkomaisista verkkokaupoista.
Tiedot käyvät ilmi Eurostatilta sekä PayPalin ja GfK-tutkimuslaitoksen uudesta tutkimuksesta, jossa haastateltiin 1 000 suomalaista netin käyttäjää kesäkuussa 2016. Vastaajien ikä oli 18-65 vuotta.
Suomalaisista 79 prosenttia suhtautuu myönteisesti siihen, että ostettavan tuotteen myyjä on ulkomailla.
Suomalaisten tärkein kohdemaa verkko-ostoksissa on Iso-Britannia, sillä kuluttajista 45 prosenttia on ostanut saarivaltiossa sijaitsevasta verkkokaupasta tuotteita.
Britannian perässä tulevat Kiina 37 prosentilla, Saksa 33 prosentilla ja Yhdysvallat 31 prosentilla.
Ulkomaisiin verkkokauppoihin suomalaisia motivoivat kokeilunhalu sekä hinta. Hinta korostui etenkin kiinalaisissa verkkokaupoissa asioiden keskuudessa, joista 77 prosenttia piti hintaa tärkeänä tekijänä.
Ulkomaisissa verkkokaupoissa suomalaisia kiinnostavat myös tuotteet, joita ei myydä Suomessa sekä tuotteiden parempi laatu.
Netwheelsin toimitusjohtajana toimiva Ville Hurnonen pitää kyselyn tuloksia erinomaisena. Hänen mukaansa tulokset kertovat meneillään olevasta autokaupan murroksesta.
– Tämä on loistavaa kehitystä ja kertoo, kuinka paljon verkkobisneksessä on potentiaalia autoliikkeille. Tästä on hyvä jatkaa hienosti alkanutta autokaupan digitalisaatiota. Aktiiviselle verkkomyyjälle on luvassa runsaasti kauppaa, Hurnonen sanoo.
Jos lähettäjä on kirjannut verkkokaupasta tilatun tuotteen arvon väärin lähetyksen päällä olevaan tulli-ilmoitukseen, lähetyksen vastaanottajan pitäisi olla hereillä Suomen päässä.
"Silloin on velvollisuus ottaa yhteys tulliin. Vapaamuotoinen ilmoitus tulliin riittää", Hästbacka sanoo.
Tullista ei kuitenkaan osaa kertoa, kuinka moni suomalainen on näin toiminut.
K-PAX kirjoitti:Ei tämä kyl ollu ensinmäinen kerta kun tätä uutisoidaan
Toimitusjohtaja Pekka Pättiniemen allekirjoittamassa kirjeessä kerrotaan, että asiakkaat ovat joutuneet odottamaan tilauksiaan pahimmillaan neljä viikkoa.
"Olemme muuttaneet keskusvarastomme Postille ja valitettavasti muutto on vienyt huomattavasti pidempään kuin mitä alun perin oli arvioitu", Pättiniemi kirjoittaa.
Hobby Hallin logistiikka- ja varastotoiminnot siirtyivät Postille 1. toukokuuta 2016.
"Tuntuu, että suomalainen erikoistavarakauppa on tippunut kyydistä" – lukijat kertovat, mikä verkkokaupassa houkuttaa
"Tuntuu, että suomalainen erikoistavarakauppa on tippunut kyydistä, ei ymmärtänyt ajoissa verkkokaupan nousua. Ennen esimerkiksi pienten paikkakuntien kauppiaat olivat "kingejä". Nyt on asiakkaalla vaihtoehtoja eikä hänen tarvitse enää näin käyttäytyneitä kauppiaita hattu kourassa lähestyä." - SJH
En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty kaveria kuka 2010 olisi sanonut @Verkkokauppacom ohittavan Stockan ennen vuosikymmenen loppua.
Nettikaupan toimitukset epäonnistuvat turhan usein – suomalaisyritys aikoo ratkaista ongelman
”Tavallinen ongelma on, että pakettitoimitusten logistiikka on rakennettu yritysten välisen (b2b) jakelun pohjalle. Tästä seuraa, että tyypillisesti jakelussa 20-30 prosenttia paketeista ei mene ensimmäisellä yrityksellä perille”, sanoo Bookitin tuore toimitusjohtaja Peter Klenberg.
Jäivätkö lääkkeet saamatta? Suomalainen tukkujärjestelmä muistuttaa monopolia, jollainen on käytössä myös Pohjois-Koreassa
Kärsivällisyyttä! Kiinan verkkokauppaostokset voivat jumittaa matkalla kuukausia – kuljetukset takkuavat
Kun lähetyksen seuranta kertoo Kiinasta lähteneen paketin olevan kohdemaassa, on se Suomen sijaan usein vasta Alankomaissa. Sieltä matka perille voi kestää vielä viikkoja.
Tulli teki kotietsinnän Ahvenanmaan postiin – tutkii törkeää veropetosta, dopingrikosta ja salakuljetusta
...tapaus liittyy postin yhteistyöhön brittiläisen verkkokaupan kanssa. Verkkokauppojen postituksia on siirretty Ahvenanmaalle verotuksellisista syistä. Lehden mukaan kotietsinnässä otettiin kiinni muun muassa paikallisen postin varatoimitusjohtaja.
Asiasta kertoi ensimmäisenä Ålandstidningen-lehti. Tapaus liittyy lehden mukaan postin yhteistyöhön brittiläisen Authentic Produces -verkkokaupan kanssa. Moni verkkokauppa on siirtänyt postituksiaan Ahvenanmaalle verotuksellisista syistä.
Kiinalaiset verkkokaupat suomalaisten suosiossa – miljoona lähetystä kuukaudessa
Asiantuntijat kehottavat verkkokauppoja suuntaamaan globaaleille markkinoille – "lisää törkeää menestymisen nälkää"
Business Finlandin verkkokaupan asiantuntija Leevi Parsama arvioi, että suomalainen verkkokauppa lähtee kisaan takamatkalta, koska täällä ei ole oltu riittävästi hereillä maailman muutosten suhteen.
– Nyt pitäisi pikku hiljaa herätä. muuten tulee maailmalta kohta leka päähän, Parsama sanoi.
Oletko sinä tilannut Kiinasta halpatuotteita? Esittele meille onnistunut ja epäonnistunut ostoksesi
Hälytyskellojen pitäisi soida, jos pelkillä postikuluilla saa tuotteen" – Yle tilasi ja testasi viisi halpatuotetta Kiinasta
Tukes testautti halpisverkkokauppojen tuotteita: lähes kaikki lelut, lastentarvikkeet ja sähkölaitteet vaarallisia
Paluu Yleistä keskustelua verkkokaupasta
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 0 vierailijaa