
Rytisee vaikka olisi mitkä rajoitukset.K-PAX kirjoitti:Eihän se vaadi kuin yhden takatalviyön ja taas on iltapäivälehtien otsikot täyny kun on rytissy.
Poliisin tilannekeskuksen mukaan myös liikenne lännen suuntaan jumitti, koska ihmiset pysähtyivät kuvaamaan onnettomuuspaikkaa.
LmnLL kirjoitti:Mutta hei! Mistäs Ilta-pashat saisivat nuo lukijan kuvat, elleivät ihmiset tuolla tien päällä niin innokkaasti kuvailisi tapahtumia.
Tietyömaiden ohittamisesta turvallisempaa saattoautoilla
Saattoautot otetaan käyttöön joidenkin vilkasliikenteisimpien teiden tietyömailla kesällä 2016. Tällä pyritään siihen, että tietyömaiden ohittaminen olisi turvallisempaa ja turhilta vaaratilanteilta vältyttäisiin.
Liikenneviraston tutkimuksen mukaan 96 prosenttia autoilijoista ajaa ylinopeutta tietyömaiden ohi nopeusrajoituksista piittaamatta. Ylinopeudet heikentävät työkohteen havainnointia ja siten vaarantavat sekä työmailla työskentelevien henkilöiden että työmaiden ohi ajavien autoilijoiden turvallisuuden. Tietyömaiden turvallisuutta yritetään lisätä käyttämällä nopeusnäyttöjä, joista kuljettaja näkee ajaako hän rajoitusten mukaan vai ei. Nyt useissa eri kohteissa ympäri Suomea otetaan käyttöön myös saattoautot (katso lista alla).
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tietyömaiden liikennevalojen ollessa punaisena, saattoauto ajaa autoletkan eteen ja valon vaihduttua vihreäksi saattoauto ajaa sallittua nopeutta tietyömaan ohi autoletka perässään. Ohittamisen jälkeen saattoauto ajaa tien sivuun ja päästää autoletkassa olevat jatkamaan matkaansa. Tämän jälkeen saattoauto siirtyy tien toiselle puolelle vetämään sinne muodostunutta autoletkaa toiseen suuntaan.
Sulo Vilen kirjoitti:Kyllähän tuo on osittain itse aiheutettua, niitä rajoitusmerkkejä on siellä viikko remontin jälkeen yms.
Milläköhän käsijarrukäännöksellä se Safety car kääntää siellä toisessa päässä toisen letkan eteen? Kuulostaa siltä että jonoja on luvassa
RBS kirjoitti:Muutaman tunnin ajelut kesälaitumelle suoritettu. Suhteellisen siististi liikenne sujui, mutta... Muut laittaneet merkille tuolla kesän liikenteessä runsaat 80-90 kmh taulussa junnaavat? Ja osa junnaajista ei edes uskalla mennä traktoreista ohi, vaikka tilaa on. Mitvit?
Joukkoliikenneasiantuntija Toini Puustinen sanoo, että tilanne on matkustajille harmillinen ja vaikea. Vaikka aikataulutiedot ovat verkosta, ne ovat pirstaloituneet ja vaikeasti löydettävissä.
– Matkustajaparat ovat ihmeissään, Puustinen huokaa.
Suomen liikenne myllätään täysin: työsuhdeautoilijoille luvassa keppiä
Liikenneväylien ylläpidon ja rahoittamisen vaatimat resurssit halutaan irrottaa valtion budjetista.
Autoilijoilta kerättävillä uusilla maksuilla kustannettaisiin tieverkon ylläpidon lisäksi ilmastotoimet ja älykäs liikenne. Liikenteen energiatehokkuutta halutaan parantaa ja liikenteen automaatiota lisätä sekä helpottaa etätyön tekoa ja etäasiointia.
Poikaystävänsä kanssa Rukalta hiihtoloman vietosta palannut Riikka Tiittanen, 27, sai kokea torstaina, kuinka vastaantulevan aura-auton heittämä lumi peittää hetkellisesti kaiken näkyvyyden.
– Ajoimme Sonkajärven Kajaanintiellä ja kuuntelimme Yleä, jotta kaikki liikennetiedotteet varmasti kuuluisivat. Näkyvyys oli lumisateen takia jo ennestään huono, Tiittanen kertoo.
– Aura-auton lumikaari näkyi jo pitkältä. Ei sitä heti tajunnut, että lumihan pöllyää pitkälti viereiselle kaistalle.
Tiittasen kuvaamalta videolta näkyy, kuinka pariskunnan auton tuulilasista näkyy hetken pelkkää valkoista. Tiittasesta hetki tuntui todella pitkältä.
– Se oli ehkä 3–4 sekuntia, mutta sen aikaa todella pelottavaa, koska ei tiennyt onko edellä ajava huomioinut, että takaa tulee auto.
– Itse en onneksi ollut kuskina, vaan poikaystävä hoiti tämän taitolajin. Minulla on ollut kortti vasta vuoden, enkä ehkä olisi pystynyt olemaan kuskina ihan yhtä tyynesti, Tiittanen arvelee.
– Varsinkin tuore kuski saattaa yllättyä. Ihmisten olisi ehkä hyvä varautua etukäteen ja vähän miettiä, miten tuollaisessa tilanteessa toimitaan.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa