Ainut mikä tässä halpahallissa harmittaa on pitkät toimitusajat. Aika ajoin tilauksen käsittelystä tuotteen paketoimiseenkin voi vierähtää viikko. Noin kuukaudessa yleensä kyllä on toimitukset olleet perillä. Jälkitoimituksetkin ovat löytäneet perille ilman lisäkyselyitä.
Tilauksissa ei ole koskaan ollut mitään reklamoimista. Mitenkäs muilla? Onko tarvinnut reklamoida ja/tai palauttaa tuotteita? Tästä ei itselläni vielä (kop kop) ole kokemusta kyseisen yrityksen kanssa.
DealExtreme ja tulli
Paljon haetaan tietoa Dealextremestä tilattujen tuotteiden tullimaksuista. Arvonlisäveroa ei peritä mikäli ALV:n osuus tilauksen kokonaishinnasta jää alle 5 euron. Tuotteen kokonaishintahan koostuu tullin mukaan tuotteen hinnasta + rahtikuluista. DealExtremestä tilatessa ei erikseen rahtikuluja huomioida koska (suurin osa) tuotteiden hinnoista pitävät sisällään rahtimaksun.
Pyöristettynä voidaan siis sanoa että DealExtremestä voi tilata 22 euroa maksavia paketteja jolloin ei tullia tai ALV:a tarvitse maksaa. Tosin tuo 22 euroa ei ole mitenkään tarkka raja sillä tullilla on omat taulukkonsa minkä mukaan valuuttakursseja muuntelee. Joten jos olet laskenut että tilaanpa tuotteita 22 eurolla niin todennäköisesti tullin sen hetkisen kurssin mukaan paketin arvo onkin suurempi ja näin ollen tuotteesta pitää ALV ja tulli maksaa.
Samaa "laskentakaavaa" noudattaa siis muutkin ulkomaiset verkkokaupat. ATK-tuotteethan ovat tullivapaita mutta niistäkin on ALV maksettava mikäli ALV:n osuus on 5 euroa tai enemmän.
DealExtreme ohjeet:
DealExtremeen rekisteröityminen:
Rekisteröitymällä DealExtreme.com verkkokauppaan pääset seuraamaan tilauksesi etenemistä sekä saat helposti selattua tilaushistoriaasi. Lisäksi voit laittaa tuotteita tilaukseen ja jättää tilauksen kesken jos myöhemmin tulee tarvi lisätä tuotteita samaan tilaukseen. Laitetaan tähän ohjeet rekistöröitymisestä:
Sivun ylälaidassa on oranssi palkki. Sen yläpuolelta, sivun oikeasta laidasta löydät kohdan "Join free". Kuten siitä käy ilmi, ei tuo rekisteröityminen maksa mitään eikä se myös velvoita mihinkään. Klikkaa join free linkkiä ja sinulle avautuu "create an account" sivu.
Huomaa, mikäli haluat tilausten seurannan toimivan, pitää sinne rekisteröidä sama osoite joka on annettu PayPal-palveluun. En ole kokeillut miten homma toimii mikäli jonkin toisen sähköpostin antaa. Roskapostista ei kannata huolestua. Useiden vuosien kokemuksella voin sanoa, että ainoat postit mitä DX lähettää on viestit koskien tilaustasi.
* E-mail Address - Eli tähän kohtaan laita sähköpostiosoitteesi. Osoitteen tulee olla toimiva koska annettuun osoitteeseen lähetetään varmennusviesti joka pitää kuitata. "E-mail address is incorrect." ilmoitus tulee mikäli sähköpostiosoitteessa on jotain vialla. Tarkasta että kirjoitit osoitteen oikein.
* Forum Nickname - DX:llä on foorumi jossa voit keskustella tuotteista, toimituksista, kaupan toiminnasta jne. Tähän kohtaan tulee haluamasi nimimerkki. "Username has already been registered." ilmoitus kertoo, että valitsemasi nimimerkki on jo käytössä. Valitse toinen tunnus tai lisää numeroita tai muita merkkejä tunnuksen perään.
* First Name - Etunimesi.
* Last Name - Sukunimesi.
* Password - Haluamasi salasana DX tilillesi.
* Confirm Password - Kirjoita antamasi salasana uudelleen. Tällä varmistetaan että kirjoitit haluamasi salasanan ilman näppäilyvirheitä.
* Subscribe to get weekly exclusive CouponCode for any orders. - Mikäli haluat vastaanottaa DX:n tarjouksia ja kuponkeja sähköpostiisi niin pidä rastitettuna. Mikäli et halua mainoksia niin poista rasti.
Kun tarvittavat tiedot on annettu, klikkaa Create account -nappulaa.
Seuraavaksi aukeaa sivu jossa ilmoitetaan että tilisi on luotu. Tämän jälkeen tarkasta sähköpostisi. Olet saanut viestin DealExtremeltä. Viestissä ilmoitetaan antamasi sähköpostiosoite, tilin aktivointilinkki (Activation link) sekä aktivointikoodisi (Activation code). Klikkaa aktivointilinkkiä tai copy-pasteta osoite selaimen osoiteriville. Linkistä aukeaa DX:n sivu jossa kerrotaan että tilisi on täysin aktivoitu (Your account has been fully activated.). Nyt pääset käyttämään tilausten seurantaa, antamaan pisteitä ostotapahtumista yms.
Sitten vain ostoksia tekemään.
DealExtremestä ostaminen:
Kun olet löytänyt haluamasi tuotteen niin valitse kuinka monta kappaletta haluat ostaa. Mitä enemmän ostaa, sen halvemmaksi hinta laskee. (Kts. ohjeiden Bulkrate kohta). Haluttu kappalemäärä laitetaan QTY kohtaan. Oletuksena siinä on 1.
Halutun määrän jälkeen klikkaa "ADD TO CART" nappia ja ostoksesi lisätään ostoskoriin ja selaimeen aukeaa sivu jossa näkyy ostoskorissa olevat tuotteet. Mikäli haluat jatkaa ostoksiasi, niin klikkaa "Continue shopping" linkkiä joka löytyy tuotelistauksen alta. Näin voit valita muitakin tuotteita ja aikaisemmin valitsemasi ostokset jäävät ostoskoriin.
Shopping Cart (ostoskori) sivulla voit vielä muokata tuotteiden kappalemääriä, tai poistaa tuotteita ostoskorista mikäli et haluakkaan jotain ostaa. Tuoteluettelossa näet tuotteen SKU numeron (tuotekoodi), tuotteen nimen, kappalehinnan ja viimeisenä tuotteiden hinta yhteensä (jos siis useampia kappaleita samaa tuotetta). Tässä kohtaa hinnat näkyy US dollareina. Euromääräinen hinta näkyy tuotelistauksen alapuolella.
Mikäli olet poistunut ostoskorisivulta niin pääset sinne helposti oranssin yläpalkin yltä löytyvästä "My Cart" linkistä. Teksin jälkeen on myös numeerisena kuinka monta tuotetta ostoskorissasi on.
Kun olet saanut halutut tuotteet ostoskoriin oletkin valmis siirtymään kassalle. Valitse haluamasi maksutapa. Maksutapoina löytyy Method 1:PayPal Express Checkout, method 2: Paypal Standart Chekout sekä Method 3 Credit Card. Mikäli haluat maksaa tuotteesi PayPalin kautta, valitse method 1. Mikäli haluat maksaa ilman PayPal-tiliä käyttäen luottokorttiasi niin valitse Method 3. Maksutavan valinta siis onnistuu kuvaa klikkaamalla.
Kun valitset maksutavaksi PayPalin, ohjataan sinut PayPalin kirjautumis-sivulle. Kirjaudu sisään ja näet yhteenvedon tiedoistasi, kuten osoitetiedot, maksussa käytettävä kortti sekä kysely, haluatko jakaa puhelinnumerosi DealExtremelle. Mikäli tiedot ovat oikein, klikkaa "Continue".
Sinut ohajataan takaisin DealExtremen sivuille. Vielä viimeinen varmistus että halutut tiedot ovat oikein. Päättääksesi kaupan, klikkaa "Confirm order" nappia sivun alareunassa.
Hyväksynnän jälkeen avautuu sivu jossa on kuitin numero, sekä tilauksen tunnus. Näitä ei tarvitse kirjoitella mihinkään talteen koska ne lähetetään sinulle sähköpostiisi.
Mikäli kaikki meni oikein, on sinulla sähköpostissasi PayPalin kuitti sekä DealExtremen tilausvahvistus. Sitten vain odottelemaan tuotteen saapumista.
Ostosten jälkeen on hyvä kirjautua ulos. Ylhäällä oranssin palkin päällä näkyy valitsemasi käyttäjätunnus. Tunnuksen perässä on teksti "Logout". Logout tekstiä klikkaamalla kirjaudut ulos tilistäsi ja näin ollen ei muut pääse käyttämään tiliäsi hyväkseen.
DealExtreme BULKRATE alennukset:
Kun tilaatte tavaraa DealExtremestä niin muistakaa ihyödyntää BULKRATE etuus. Bulkrate on DX:n oma ale-systeemi. Osta enemmän ja saat halvemmalla. Alennetun hinnan saa kun tilaa vähintään 3 kappaletta samaa tuotetta. Nähdäksesi bulkrate-hinnat katso "Buy Multiple and Save (from 3+)" välilehteä tuotteen sivulta. Kaikissa tuotteissa ei alennusta ole mutta kannattaa katsoa.
BULKRATE-koodin käyttäminen
• Lisää koriin vähintään kolme kappaletta samaa tuotetta.
• Napsauta Enable BULKRATE Prices painiketta ostoskori (Checkout) sivulla. Tämän jälkeen laskun loppusummassa on huomioitu Bulkrate alennukset.
Bulkrate-koodin käyttö ei velvoita mihinkään mutta täysin ilmaista ei koodin käyttö ole joten ihan senttihintaisissa tuotteissa sitä ei välttämättä kannata käyttää, koska:
When you use bulk rates, a flat $1.70 registered air mail fee will automatically be added to your cart to ensure delivery of package.
Eli lähetykseen lisätään n. 1,20 € maksu kun tilaus siirtyy seuraamattomista lähetyksistä, seurattaviin lähetyksiin. Eli saat seurantakoodin lähetyksellesi, riippumatta mikä on tilauksen laskutusarvo. Eli maksaa jotain mutta saa myös etua.
Reklamointi:
Mikäli tilaamasi tuotteita ei ala kuulumaan kuukauden odottelun jälkeen, tuote ei ollut sitä mitä piti tai sait rikkinäisen / puuttelisen tuotteen pitää siitä reklamoida. DX:llä on käytössä oma Ticket service reklamointi. Reklamointiin tarvitset tilausnumeron (Order number) jonka löydät oman tilisi tiedoista kohdasta My Account -> My orders ja listasta etsit kyseisen tilauksen ja sieltä öydät tarvittavan tilausnumeron.
https://cs.dx.com/Ticket/Index on sivu, jonne mennään tekemään reklamaatio. Valitse listalta minkälaisen tilaanteen / vian / tapahtuman haluat reklamoida. Valinnan jälkeen kysytään tilausnumeroa. Anna tilausnumero, täytä lyhyt kuvaus mikä meni vikaan ja odottele yhteydenottoa. Reklamoinnissa tärkeää on että REKLAMAATIO TEHDÄÄN VÄLITTÖMÄSTI PUUTTEEN / VIAN HUOMATTUAAN. DX:llä on välillä pientä viivettä vastauksissa mutta yleensä aika nopeasti vastaavat.
Mikäli reklamaatioon ei vastata kohtuulisessa ajassa niin tutustu Reklamaatio ulkomaiseen verkkokauppaan keskusteluketjuun. Sieltä löydät lyhyen oppaan miten edetä reklamaation tekemisessä jos pitää ottaa yhteyttä maksuvälittäjään (PayPal tai luottokorttiyhtiö).
----
DX:n tuotteen palautus helpottuu kun tuotetta ei enää tarvitse kiinaan asti lähettää:
LmnLL kirjoitti:Sen sijaan palautuskäytäntöihin on tullut muutoksia, eli enää ei (ainakaan kaikkia) tilauksia tarvitse palauttaa Kiinaan asti, vaan ne palautetaan Englantiin. Ennen palautusta asiakkaan pitää aina informoida DX:ää sen syistä ja vasta sitten kun lupa heltiää, niin tehdään palautus. Eurooppalaiset asiakkaat palauttavat tuotteet pääsääntöisesti seuraavaan osoitteeseen:
ATTN: STONE BRIDGE GROUP
Unit E10, Voyage Park,Portfield Road,
Portsmouth Hampshire po3 5fl
UNITED KINGDOM
Dx:n sivuilta löydät palautuksesta tarkempaa kuvausta.
----
DealExtremestä tilaavien kannattaa myös tutustua Honkong Post ja China Post lähetysten seuranta -ketjuun. Kyseisen keskustelun löydät täältä.
DealExtremen tukkukauppaa koskevan AllBuy.com keskustelun löydät täältä.
----
Muokattu uudet ALV-rajat astuivat voimaan 1.1.2013. Lue lisää aiheesta: viewtopic.php?f=45&t=274#p3322