K-PAX kirjoitti:Jahans. Tämmönen tiedotu tullin FB-sivuilla:Verohallinto ja Tulli tiedottavat: Verohallinto verottaa alkoholin etämyyjiltä vuosina 2014 - 2016 laiminlyödyt arvonlisä- ja valmisteverot
Alkoholin verkkokaupassa verovelvollisia ovat myyjät, mikä koskee sekä kaukomyynnin arvonlisäveroa että etämyynnin valmisteveroja. Sen sijaan tuotteiden ostaja, yksityishenkilö, ei ole tällöin verovelvollinen.
Verohallinnon tiedossa on kymmeniä myyjiä, jotka ovat sijoittuneet yli kymmeneen EU-maahan. Laiminlyötyjen verojen määrä vuosina 2014 - 16 oli noin 10 miljoonaa euroa vuodessa.
Verohallinto tekee verotuspäätöksen joko asiakkaan antamien tietojen perusteella tai arvioverotuksena. Verotuksessa käytetään apuna erilaisia vertailutietoja. Näitä ovat mm. maksu- ja kuljetustiedot sekä myyjien verkkosivuilla esitetyt tiedot.
Suomen tulli vastaa verovalvonnasta, joten Tulli tarkastaa mm. verkkokaupan alkoholilähetyksiä ja välittää tiedot Verohallinnolle veroharkintaa varten. Tulli vastaa myös verorikosasioissa esitutkinnasta. Tullin talousrikostutkinta on tutkinut vuoden 2016 aikana suurimpia alkoholin etämyyjiä. Alkoholin maahantuontia sääntelee valmisteverotuslain lisäksi alkoholilaki.
Euroopan komission sisämarkkinoiden, teollisuuden, yrittäjyyden ja pk-yritystoiminnan pääosaston mukaan alkoholilain uudistukseen kirjattu etämyyntikielto loukkaisi voimaan tullessaan Euroopan unionin sisämarkkinasääntöjä.
Asia ilmenee pääosaston lakiuudistuksesta laatiman yksityiskohtaisen mietinnön luonnoksesta.
Verkkouutisten näkemässä asiakirjassa annetaan kylmää kyytiä lakiin kaavailluille alkoholin verkkokauppaa koskeville säädöksille.
Mietinnön perusteella alkoholin verkkomyynti toisista jäsenvaltioista on mahdollistettava esimerkiksi samalla tavalla kuin Alkon tuotteiden myynti sen liikepaikkojen ulkopuolella. Mietinnön jättäminen merkitsee myös, että alkoholilain voimaan saattamista on lykättävä kuudella kuukaudella.
Mietinnössä huomautetaan, että uusi alkoholilaki antaisi Alkolle oikeuden luovuttaa tuotteitaan asiakkaille sen myymälöiden ulkopuolella liikepaikoissa, joiden kanssa Alko on tehnyt "luovutuspaikkasopimuksen". Samalla kuitenkin kiellettäisiin alkoholin etämyynti toisista EU:n jäsenvaltioista Suomeen.
Asiakirjan mukaan järjestely, jossa asiakas voisi tilata alkoholijuomia Alkon verkkokaupasta ja noutaa ne muualta kuin Alkon myymälästä ei kuulu enää Alkon monopolioikeuksien piiriin. Tämän vuoksi asiaa on tulkinnan mukaan arvioitava tavaran vapaata liikkuvuutta EU:ssa koskevan sääntelyn perusteella.
Mietinnössä katsotaan, että uuden alkoholilain etämyyntisäädös syrjisi toisista jäsenvaltioista myytäviä alkoholijuomia ja että se loukkaisi EU:n perussopimuksen tavaran vapaata liikkuvuutta koskevaa sääntelyä.
Speyside miehiä kirjoitti:Heipä hei pitkästä aikaa, Elikkäs tietääkö joku mistä saisi tilattua pääasiassa viskiä ja hieman muita laatuviinoja nyt kun whiskysite ei enää toimita?
Valtio pyrkii uusilla verotus- ja lainsäädäntötoimilla kitkemään sellaisen alkoholin nettikaupan, jossa ulkomaiset kaupat jättävät maksamatta verot Suomeen.
Jos viranomaisten tavoitteet toteutuvat, ulkomailta alkoholia tilaavat kuluttajat maksavat juomista verotuksen myötä nykyistä korkeampaa hintaa.
Verottaja on alkanut jälleen selvittää, maksavatko tietyt ulkomaiset nettikaupat myymästään alkoholista verot asianmukaisesti Suomeen. Aiempien kokemusten perusteella jotkin yritykset voivat selvityksen myötä lopettaa alkoholin myynnin ja lähettämisen kuluttajille Suomeen.
Uusi selvitys koskee kymmenkuntaa nettikauppaa.
Verottajan arvion mukaan EU-maissa toimii noin 200 alkoholin nettikauppaa, jotka lähettävät alkoholia ulkomaisille asiakkaille. Niistä yli sata on myynyt alkoholia säännöllisesti myös suomalaisille.
Verohallinto on lähettänyt kymmenkunnalle ulkomaiselle nettikaupalle selvityspyynnön suomalaisille myydystä alkoholista kolmen vuoden ajalta. Selvityspyynnön määräaika umpeutui viime perjantaina.
”Jokainen toimija on noteerannut kirjeemme ja ottanut meihin yhteyttä. Useimmat ovat pyytäneet selvitykselle lisäaikaa”, kertoo Verohallinon ylitarkastaja Seppo Raitolahti.
Helsingin hovioikeus on hylännyt osan syytteistä niin kutsutussa Alkotaksi-tapauksessa.
Hovioikeuden mukaan suomalainen mietoja, eli korkeintaan 4,7 tilavuusprosenttia alkoholia sisältäviä, juomia koskeva myyntilupajärjestelmä ei nykyisessä muodossaan ole täyttänyt EU-oikeuden tavaran vapaata liikkuvuutta koskevaan sääntelyyn liittyviä vaatimuksia.
Tuomioistuimen mukaan vähittäismyyntilupajärjestelmää ei tarvitse kuitenkaan kokonaan poistaa, koska se on mahdollista saattaa EU-oikeuden mukaiseksi.
Käytännössä tuomioistuin siis katsoo EU-oikeuden edellyttävän, että Suomen tulisi järjestää lupajärjestelmä tällaisten juomien osalta sellaiseksi, että myös toisessa jäsenvaltiossa toimiva alkoholin etämyyjä voisi saada myyntiluvan Suomessa.
masanykänen kirjoitti:Tänään lähti tilaus menemään alcoexpressille.
Suomen Alkossa pullollinen Aperolia maksaa 18,99 euroa, Saksassa pullo 11-prosenttista Bitterolia maksaa 3,99 euroa. Bitterolia ei Suomen Lidlissä ole saatavilla alkoholilainsäädännön vuoksi.
miccou kirjoitti:Speyside miehiä kirjoitti:Heipä hei pitkästä aikaa, Elikkäs tietääkö joku mistä saisi tilattua pääasiassa viskiä ja hieman muita laatuviinoja nyt kun whiskysite ei enää toimita?
Katselin eilen noita whiskysiten korvaajia ja ajattelin seuraavan tilauksen kokeilla tuolta:
http://www.1awhisky.de/
Postikulut on vähän korkeammat kuin whiskysitellä (30€). Valikoimaa en vielä ole ehtinyt tutkailla, mutta ihan hyvältä vaikuttaa.
TWE (the whisky exchange) muuten toimittaa myös edelleen Suomeen.
LmnLL kirjoitti:Ei sitä saada kiellettyä. Komissio on ilmoittanut, että se ei hyväksy totaalikieltoa, joten tuolla aiemmassa viestissäni kirjoittamat faktat pitävät paikkansa. Nyt vain odotellaan, milainen viritys keksitään, jos keksitään. Etämyynnin osuus alkoholibisneksessä on kuitenkin vain promillien luokkaa.
Positiivista tässä uudessa laissa - monen muun asian lisäksi - on se, että voidaan tilailla ihan kuin ennenkin.
Eipä ole mitään uutta kuulunut. Tilanne lienee se, että nyt odotellaan KKO:n päätöstä Alkotaxi-caseen ja siihen, että oliko sen toiminta laitonta vai ei. Hovihan ratkaisi aian kutakuinkin niin, että mietojen alkoholijuomien osalta toiminta ei ollut laitonta, mutta Alkon valikoimiin kuuluvien väkevien juomien osalta oli.Drinkkiseppä kirjoitti:Tästä tulikin mieleen kysymys että onko kuulunut vielä mitään uutta etämyynnin lainsäädännön osalta?
Komissio toteaa lausunnossaan seuraavaa:
Ilmoitetun luonnoksen 26 §:n 1 momentilla sallittaisiin, että yksityishenkilöt voisivat tilata alkoholijuomia esimerkiksi internetistä ja että Alko tai sen kanssa sopimuksen tehneet kolmannet osapuolet järjestäisivät juomien kuljetuksen luovutuspaikkaan Alkon hyväksyttyjen vähittäismyyntipaikkojen ulkopuolelle. Komissio katsoo, että tämä säännös ei kuulu monopoliyhtiö Alkon alkoholijuomien vähittäismyyntiä Suomessa koskevan yksinoikeuden alaan. Itse asiassa 26 §:n 1 momentilla annettu oikeus olisi erillinen Alkon vähittäismyynnin monopoliasemasta, vaikkakin yhteydessä siihen, ja näin ollen asiaa on tarkasteltava Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 34 artiklan mukaisesti.
Komission mukaan etämyyntikielto olisi näissä olosuhteissa tavaran vapaan liikkuvuuden rajoitus, joka syrjisi toisissa jäsenvaltioissa toimivia kauppiaita. Komissio toteaa, ettei lakiluonnoksessa myöskään perustella riittävästi sitä, että kiellolla saavutettaisiin väitetyt ihmisten elämän ja terveyden suojelemisn tavoitteet.
Lausunnon mukaan etämyynnin kieltäminen ei myöskään ole johdonmukaista, kun kyse on laista, joka kuitenkin lisää alkoholijuomien saatavuutta muun muassa Alkosta.
Komissio päätyykin ehdottamaan mallia, jossa etämyyntiä voitaisiin hoitaa Alkon ja muidenkin luovutuspisteiden kautta:
Ilmoitetun luonnoksen osalta vaikuttaa, että sen yhteydessä ei ole harkittu, voidaanko Alkolle antaa valtuudet toteuttaa alkoholijuomien rajat ylittävää etämyyntiä, maahantuontia Suomeen ja maahantuotujen alkoholijuomien toimittamista yksityishenkilöille. Tällaisten valtuuksien myötä Alkolla olisi mahdollisuus tarkastaa sellaisten yksityishenkilöiden ikä, joille kyseisiä juomia toimitetaan, ja estää se, että nuoret ostavat alkoholijuomia. Lisäksi samoin kuin ilmoitetun luonnoksen 26 §:n 1 momentissa, jolla Alkolle annettaisiin oikeus myydä alkoholijuomia verkossa ja hankintojen toteuduttua oikeus järjestää itse tai sen kanssa sopimuksen tehneiden kolmansien osapuolten välityksellä juomien kuljetus luovutuspaikkaan Alkon hyväksyttyjen vähittäismyyntipaikkojen ulkopuolelle, toimivaltaiset viranomaiset voisivat hyväksyä vastaavia luovutuspaikkoja alkoholijuomien rajat ylittävälle etämyynnille ja kyseiseen myyntiin liittyvälle maahantuonnille Suomeen.
Kenties merkittävin osa lausuntoa löytyy sitaatin lopusta. Euroopan komissio siis katsoo, että Suomen viranomaiset voisivat myöntää etämyyntiä varten luovutuspaikkaoikeuksia samoilla ehdoilla kuin Alkollekin. Käytännössä tätä voi tulkita niin, että etämyyjä voisi toimittaa tuotteitaan, mihin tahansa lain mukaan perustettuun noutopisteeseen. Tällainen noutopiste voisi teoriassa olla esimerkiksi laissa asetetut vaatimukset täyttävä vähittäismyymälä.
Lopuksi komissio toteaa ryhtyvänsä toimenpiteisiin Suomea vastaan, mikäli sen esittämiä asioita ei huomioida lain valmistelussa.
LmnLL kirjoitti:Eipä ole mitään uutta kuulunut. Tilanne lienee se, että nyt odotellaan KKO:n päätöstä Alkotaxi-caseen ja siihen, että oliko sen toiminta laitonta vai ei. Hovihan ratkaisi aian kutakuinkin niin, että mietojen alkoholijuomien osalta toiminta ei ollut laitonta, mutta Alkon valikoimiin kuuluvien väkevien juomien osalta oli.Drinkkiseppä kirjoitti:Tästä tulikin mieleen kysymys että onko kuulunut vielä mitään uutta etämyynnin lainsäädännön osalta?
Lain valmistelun loppuvaiheessa valtamedioissa nähtiin monta ulostuloa siitä, että taho jos toinenkin vaati etämyynnin täyskieltoa lakiin. Harva media kuitenkaan vaivautui kaivamaan/tuomaan esiin tietoa siitä, että miksi kieltoa ei lakiin tullut. Verkkouutisissa asia selitettiin varsin selkeästi. Lakiluonnos nimittäin lähetettiin Komission tutkittavaksi ja sieltä tuli monopolille kylmähköä kyytiä.Komissio toteaa lausunnossaan seuraavaa:
Ilmoitetun luonnoksen 26 §:n 1 momentilla sallittaisiin, että yksityishenkilöt voisivat tilata alkoholijuomia esimerkiksi internetistä ja että Alko tai sen kanssa sopimuksen tehneet kolmannet osapuolet järjestäisivät juomien kuljetuksen luovutuspaikkaan Alkon hyväksyttyjen vähittäismyyntipaikkojen ulkopuolelle. Komissio katsoo, että tämä säännös ei kuulu monopoliyhtiö Alkon alkoholijuomien vähittäismyyntiä Suomessa koskevan yksinoikeuden alaan. Itse asiassa 26 §:n 1 momentilla annettu oikeus olisi erillinen Alkon vähittäismyynnin monopoliasemasta, vaikkakin yhteydessä siihen, ja näin ollen asiaa on tarkasteltava Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 34 artiklan mukaisesti.
Komission mukaan etämyyntikielto olisi näissä olosuhteissa tavaran vapaan liikkuvuuden rajoitus, joka syrjisi toisissa jäsenvaltioissa toimivia kauppiaita. Komissio toteaa, ettei lakiluonnoksessa myöskään perustella riittävästi sitä, että kiellolla saavutettaisiin väitetyt ihmisten elämän ja terveyden suojelemisn tavoitteet.
Lausunnon mukaan etämyynnin kieltäminen ei myöskään ole johdonmukaista, kun kyse on laista, joka kuitenkin lisää alkoholijuomien saatavuutta muun muassa Alkosta.
Komissio päätyykin ehdottamaan mallia, jossa etämyyntiä voitaisiin hoitaa Alkon ja muidenkin luovutuspisteiden kautta:
Ilmoitetun luonnoksen osalta vaikuttaa, että sen yhteydessä ei ole harkittu, voidaanko Alkolle antaa valtuudet toteuttaa alkoholijuomien rajat ylittävää etämyyntiä, maahantuontia Suomeen ja maahantuotujen alkoholijuomien toimittamista yksityishenkilöille. Tällaisten valtuuksien myötä Alkolla olisi mahdollisuus tarkastaa sellaisten yksityishenkilöiden ikä, joille kyseisiä juomia toimitetaan, ja estää se, että nuoret ostavat alkoholijuomia. Lisäksi samoin kuin ilmoitetun luonnoksen 26 §:n 1 momentissa, jolla Alkolle annettaisiin oikeus myydä alkoholijuomia verkossa ja hankintojen toteuduttua oikeus järjestää itse tai sen kanssa sopimuksen tehneiden kolmansien osapuolten välityksellä juomien kuljetus luovutuspaikkaan Alkon hyväksyttyjen vähittäismyyntipaikkojen ulkopuolelle, toimivaltaiset viranomaiset voisivat hyväksyä vastaavia luovutuspaikkoja alkoholijuomien rajat ylittävälle etämyynnille ja kyseiseen myyntiin liittyvälle maahantuonnille Suomeen.
Kenties merkittävin osa lausuntoa löytyy sitaatin lopusta. Euroopan komissio siis katsoo, että Suomen viranomaiset voisivat myöntää etämyyntiä varten luovutuspaikkaoikeuksia samoilla ehdoilla kuin Alkollekin. Käytännössä tätä voi tulkita niin, että etämyyjä voisi toimittaa tuotteitaan, mihin tahansa lain mukaan perustettuun noutopisteeseen. Tällainen noutopiste voisi teoriassa olla esimerkiksi laissa asetetut vaatimukset täyttävä vähittäismyymälä.
Lopuksi komissio toteaa ryhtyvänsä toimenpiteisiin Suomea vastaan, mikäli sen esittämiä asioita ei huomioida lain valmistelussa.
Ei siis ihme, että etämyyntiä ei kielletty.
Excise duties (alcohol duty) on wine and sparkling wine (DK and FI)
Any obligatory excise duties will be displayed separately in your shopping basket. These duties will only increase the total purchase price at the end of the purchasing process. We will transfer the VAT and any applicable excise duties to the relevant authorities in your country for you. The sum of the excise duties includes the VAT that applies in your country.
Finland (FI)
Alcohol content (% vol.) 2,8 - 5,5 5,51 - 8 8,01 - 22
Wine, sparkling wine (EUR/0,75l) 1,57 2,24 3,15
Paluu Muut tuotteet ja kauppapaikat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa