Dispute-prosessi käynnistetään seuraavasti:
- kirjaudu Paypal-tiliisi
- siirry "My Account" -välilehdellä kohtaan "Resolution Center"
- sivulla on laatikko jossa on vaihtoehdot: Didn't receive your item?, Received the wrong item? ja Don't recognize a payment?
- jos joku em. ongelmista toteutuu, klikkaa keltaista linkkiä "Dispute a Transaction".
- seuraavalla sivulla valitset oikean ongelmavaihtoehdon:
•Item dispute: lähetys ei ole saapunut tai tuote on väärä tai viallinen.
•Unauthorized transaction: aiheeton maksutapahtuma
- klikkaa "Continue" ja seuraavalla sivulla selvitetään disputen toimintaperiaatteet:
Have a problem with a transaction? We encourage you to contact the seller directly by opening a dispute in the Resolution Center within 45 calendar days of payment.
Reasons for opening a dispute:
•You paid for your item, but you haven't received it.
•You received an item that is significantly different from the seller's description.
Most disputes can be resolved through direct communication. If you're unable to resolve the problem, we can help. You can ask us to investigate the transaction by escalating the dispute to a PayPal claim.
Ensisijaisesti sinua siis kehotetaan disputen avulla keskustelemaan myyjän kanssa, mutta jos keskustelut eivät tuota tulosta, voit pyytää, että Paypal selvittää ongelmaa Claim-vaiheella. Tästä keskustelusta ja neuvottelusta siis disputessa on kyse.
-syötä laatikkoon ongelmatilauksen maksutunnus eli transaction id. Tämän tunnuksen voi etsiä linkin "Find Transaction ID"-avulla.
- kun olet valinnut oikean ID:n, klikkaa "Continue", ja siirryt seuraavalle sivulle.
- tällä sivulla voit tarkistaa, että reklamoit oikeaa tapahtumaa ja valitset syyn reklamoinnille.
- klikkaa Continue, ja seuraavalla sivulla valitset mihin tuoteryhmään ostos kuuluu, sekä voit englanniksi kertoa lyhyesti myyjälle miksi teet disputen.
-kun klikkaat Continue - on dispute valmis, ja nyt voit vain odottaa vastauksia myyjältä/Paypalilta ongelmiisi.
- Jos dispute ei johda toivottuun tulokseen, voit käynnistää Claim-toiminnon kahden viikon sisällä disputen-aloittamisesta.
- Claim toiminnolla neuvottelut myyjän kanssa siirtyvät Paypalin hoitoon ja tarvittaessa kauppa perutaan.
Muistakaa, että ensisijaisesti myyjän kanssa olisi hyvä neuvotella itse. Jos tämä kuitenkin tuntuu vaikealta, on dispute hyvä vaihtoehto ongelmiin. Dispute on myös toiminto jota myyjät kunnioittavat ja pelkäävät, joten sitä ei kannata käynnistää kovin heppoisin perustein. Usein jo pelkkä disputen mainitseminen saa myyjän muuttamaan toimintatapaansa.
Hommassa ja rahojen palauttamisessa menee aikansa, joten kärsivällisyys prosessissa on paikallaan.