Menin ja tilasin kanille häkin osoitteesta http://www.rabbitrunsandhutches.co.uk/. Etukäteen hieman katselin sivustoa ja mielestäni kaikki luotettavan sivuston merkit täyttyivät. Tuote itsessään oli kohtuuhintainen ja sitä ei muualta saanut Suomeen toimitettua tuohon hintaan. Siispä tilaus menemään ja VISA vinkumaan. Neljä päivää tilaus oli statuksella processing ja ihmettelin kun se ei lähtenyt eteenpäin. Jäin kuitenkin odottamaan, sillä vaikka tilaus luvattiin toimittaa Suomeen, voi sen käsitteleminen silti kestää hieman kauemmin kuin UK:n tilaukset. Vaan eilen kun yritin mennä sivuille, ei koko sivua ollut olemassakaan. Myöskään samaan domainiin päättyvään sähköpostiosoitteeseen en saa yhteyttä. Samantien Google laulamaan ja samalla kun mielessä pyöri ajatus siitä että nyt se huijaussivusto sitten napsahti kohdalle.
Vaan joku ei kuitenkaan täsmää. Putiikki on ollut pystyssä ainakin vuodesta 2011 alkaen. Siitä ei ole juurikaan keskusteluja netin syövereissä (tai en vain osannut etsiä?) mutta jotain suositteluja kyseisestä firmasta on. Tokihan voivat olla heidän itsensä kirjoittamia. Netin syövereistä löysin sivujen haamun eli sivujen joskus tallentuneen version, josta vielä on informaatiota löydettävissä. Sieltä löytyisi UK puhelinnumero, johon en kovin mielelläni soittaisi jättimäisen puhelinlaskun pelossa. Mutta mieluummin kyllä senkin maksun maksaisin kuin menettäisin sekä häkin että rahat. Mieluummin ottaisin sen häkin koska juuri tuollaista ei vain löydy Suomesta. Ja muut firmat ulkomailla veloittavat aivan järkyttäviä toimistuskuluja.
Haamusivujen About-osiosta selviää että kyseinen yritys on tytäryhtiö yritykselle S Buckinghams Limited. Koska olen häirikköluonne ja minua ärsyttää kun asiat eivät etene mihinkään, pistin viestiä kyseiseen firmaan. Heidän kotisivuissaan on paljon samaa Rabbit Runs And Hutches -sivujen kanssa joten ajattelin että ainakin jotenkin ovat tekemisissä toistensa kanssa. Selitin tilanteen ja pyysin apua. Vastaukseksi sain etteivät kyseiset yritykset ole samaa yritystä. Tähän vastasin mistä S Buckinghamsin tiedot alunperin löysin ja jäin toivomaan että joku yliavulias asiakaspalveluhenkilö auttaisi minua asiassa. Jospa vaikka ensimmäinen vastaus tuli siitä että joku luuli minun vahingossa pistäneen viestiä väärään paikkaan.
Rahoista en niinkään ole huolissani, VISA:n käyttöehdot takaavat aika hyvin sen että mikäli tuotetta ei näy eikä kuulu, rahat palautuvat tilille. Ja onhan tuo EU:n alueen kuluttaja-asiamiehenkin tiedot jo valmiiksi katseltuna. Mutta nyt en tiedä yhtään onko häkki tulossa, koska se on tulossa, pitäisikö minun jo ottaa yhteyttä johonkin, mihin vai soitanko vain reippaana tyttönä huomenna Britteihin? Minulla on muutto menossa juuri tässä samalla ja se ei ainakaan helpota kun en yhtään tiedä kumpaan osoitteeseen mahdollinen saapumisilmoitus on tulossa. Tuote on tilattu vanhaan osoitteeseen. Olen jo ilmoittanut postiin että jos tällainen paketti tulee, eivät missään nimessä ainakaan lähetä sitä takaisin, jos vaikka missaan sen pienen saapumisilmoituslappusen.
Mutta mikä olisi oikea tapa toimia? Kellään kokemuksia jostain vastaavasta?