(ex Itella l.) Posti ja sen palvelut
Lähetetty: Ke 28.07.2010, 23:38
Posti - tai niinkuin yrityspuoli tunnetaan - Itella, on instanssi johon ulkomailta tavaraa tilaava ei voi olla törmäämättä. Tässä ketjussa valotetaan hieman Postin toimintaa ja niitä palveluja joita se meille tarjoaa. Kaikki Postia koskevat kysymykset ja informaatio on luonnollisesti tervetullutta tähän jatkoksi.
Lähetystenseuranta
Toiminnan idea on yksinkertainen, osoitekortissa oleva viivakoodi luetaan ja sen tiedot syötetään Postin järjestelmään, jonka jälkeen paketin kulkua pisteestä toiseen voi seurata postin web-sivujen kautta. Ei aivan reaaliaikaisesti, mutta siedettävällä viiveellä kuitenkin. Joskus ulkomailta tuleva paketti suomeen saavuttuaan katoaa kuriirifirman seurannasta. Tällöin kannattaa siirtyä postin sivuille ja syöttää alkuperäinen esim. DHL:n koodi postin seurantaan. Usein "kadonnut" paketti näkyykin siellä. Osittain tämä johtuu kai siitä, että jossain vaiheessa kotimaan kuljetusta paketit "laputetaan" uudelleen, joten paketilla onkin kaksi seurantakoodia.
Kotimaan paketit luvataan toimittaa kolmessa päivässä, mutta ulkomailta tulevien pakettien kansssa kannattaa varautua pidempään aikaan. Neljä-viisi päivää on omalla kohdalla ollut yleisin toimitusaika.
Kotiinkanto / nouto postitoimipaikasta
Jos lähetys tulee kuriiripalvelun avulla suomeen, mutta jakelu siirtyy loppumatkaksi postille, paketti mitä todennäköisemmin kannetaan kotiovelle. Mitkä tarkkaan ovat kotiinkannon kriteerit, on epäselvää. Pienehköt 14-paketit tulevat aamupostin mukana ja jos et satu olemaan kotona, jätetään ilmoitus, jossa kerrotaan koska voit hakea pakettisi postitoimipaikasta. 16 ja 21 paketit taas jaetaan auton avulla. Ainakaan ensimmäisessä vaihtoehdossa (14-paketti) mitään ennakkosoittoa siitä, että paketti on tulossa, ei tule. Se on joko tai. Jakeluautolla jaettaessa tilanne on toinen. Silloin soittoa voi odottaa, tosin hyvin lyhyellä varoitusajalla.
Pääsääntöisesti paketit siis noudetaan postitoimipaikasta saapumisilmoituksen kanssa. Jos lähetysseurannasta selviää, että paketti on tullut jo toimipaikkaan voi sen hakea pelkän seurantakoodin avulla. Huomatkaa, että paketin noutoon postitoimipaikasta voi käyttää myös ulkomaisen seurantakoodia. Hakijan on aina syytä ottaa henkilötodistus mukaan, ettei paketti jää postiin.
Tullaus
Jos paketti tulee EU-maiden ulkopuolelta se todennäköisesti pitää tullata. Päätöksen tulliselvityksestä tekee tulli, ja Itella lähettää vain saapumisilmoituksen tullausta odottavasta paketista. Tulli myös laskee tullin ja verot, jotka saadaan lähetyksen kokonaisarvosta ts. ostohinta + toimituskulut. Itella tarjoaa kolme vaihtoehtoa tullauksen tekoon.
1. Itella tekee tullauksen puolestasi. Kustannus tälle palvelulle on 22,60 € jonka päälle tulee tietysti vielä tulli ja alv. Tullauksen jälkeen lähetys jaetaan normaalisti joko kotiin tai omaan postitoimipaikkaan. Tarkempi hinnasto löytyy täältä, ja lisätietoja voi kysellä sähköpostiosoittesta huolinta@itella.com tai nrosta 020 451 5900
2. Lähetyksen nouto tullipostista. Ensimmäisen saapumisilmoituksen perusteella valitaan tulliposti mihin paketin haluat, ja kun lähetys on toimitettu sinne, saat siitä uuden saapumisilmoituksen. Tämän jälkeen otat kaikki dokumentit mukaan (tilausvahvistus, lasku etc.), haet paketin ja samalla maksat tullin ja alv:n. Käsittääkseni asia menee niin, että jos paikkakunnalla on tulliposti, paketti menee suoraan sinne, ja lähetysilmoituksessa voit valita hoitaako tullauksen Itella vai sinä itse.
Tulliposti löytyy seuraavilta paikkakunnilta: Hanko, Hamina, Helsinki 10 City tullauspiste, Helsinki-Vantaan lentoaseman Tulliposti, Hämeenlinna, Imatra, Ivalo, Jyväskylä, Kajaani, Karigasniemi, Kaskinen, Kemi, Kilpisjärvi, Kivilompolo (Hetta), Kokkola, Kotka, Kouvola, Kuusamo, Lahti, Lappeenranta, Loviisa, Muonio, Oulu, Pietarsaari, Pori, Raahe, Rauma, Rovaniemi, Salla, Tampere, Tornio, Turku, Utsjoki ja Vaasa. Tarkemmat yhteystiedot löydät täältä.
3. Viimeisenä vaihtoehtona voit valtuuttaa edustajan kirjallisella valtakirjalla hoitamaan tulliselvityksen puolestasi.
Pakettien säilytys
Posti säilyttää paketteja saapumisviikon lisäksi 2 täyttä kalenteriviikkoa. Tämä pitää sisällään seuraavat lähetykset:
* Kaikki kirjelähetykset
* Ovelle-paketti, Kotipaketti, Postipaketti, Helposti-paketti
* Keltainen Kuljetus 9, Keltainen Kuljetus 14, Keltainen Kuljetus 16
* EMS, Priority-paketti, Economy-paketti
Siinä Postin palvelut ottivat aikanaan isosti takapakkia, että muistutusta saapuneesta lähetyksestä ei enää lähetetä. Saapumisilmoituksia tulee siis tasan yksi.
Valtakirja
Jos et itse jostain syystä pääse pakettia hakemaan, voi sen tehdä joku puolestasi valtakirjan avulla. Postin sivuilta löytyy tulostettava valtakirja, jonka avulla homma hoituu kätevästi. Valtakirjassa on se hyvä puoli, että sen voi tehdä myös määräajaksi, joten pidempikään poissaolo ei katkaise pakettienn kulkua. Valtakirjaa on myös käsitelty tässä ketjussa tarkemmin.
Verkko-ostajalle posti tarjoaa vielä monia muitakin palveluja, mutta ylläolevat lienevät ne joihin useimmin törmätään.
Kaikkien palvelujen hinnat löydät uudesta hinnastosta, joka tulee voimaan 01.08.2010
Lisäyksiä, korjauksia ja kysymyksiä aiheesta saa (ja pitää) esittää.
Lähetystenseuranta
Toiminnan idea on yksinkertainen, osoitekortissa oleva viivakoodi luetaan ja sen tiedot syötetään Postin järjestelmään, jonka jälkeen paketin kulkua pisteestä toiseen voi seurata postin web-sivujen kautta. Ei aivan reaaliaikaisesti, mutta siedettävällä viiveellä kuitenkin. Joskus ulkomailta tuleva paketti suomeen saavuttuaan katoaa kuriirifirman seurannasta. Tällöin kannattaa siirtyä postin sivuille ja syöttää alkuperäinen esim. DHL:n koodi postin seurantaan. Usein "kadonnut" paketti näkyykin siellä. Osittain tämä johtuu kai siitä, että jossain vaiheessa kotimaan kuljetusta paketit "laputetaan" uudelleen, joten paketilla onkin kaksi seurantakoodia.
Kotimaan paketit luvataan toimittaa kolmessa päivässä, mutta ulkomailta tulevien pakettien kansssa kannattaa varautua pidempään aikaan. Neljä-viisi päivää on omalla kohdalla ollut yleisin toimitusaika.
Kotiinkanto / nouto postitoimipaikasta
Jos lähetys tulee kuriiripalvelun avulla suomeen, mutta jakelu siirtyy loppumatkaksi postille, paketti mitä todennäköisemmin kannetaan kotiovelle. Mitkä tarkkaan ovat kotiinkannon kriteerit, on epäselvää. Pienehköt 14-paketit tulevat aamupostin mukana ja jos et satu olemaan kotona, jätetään ilmoitus, jossa kerrotaan koska voit hakea pakettisi postitoimipaikasta. 16 ja 21 paketit taas jaetaan auton avulla. Ainakaan ensimmäisessä vaihtoehdossa (14-paketti) mitään ennakkosoittoa siitä, että paketti on tulossa, ei tule. Se on joko tai. Jakeluautolla jaettaessa tilanne on toinen. Silloin soittoa voi odottaa, tosin hyvin lyhyellä varoitusajalla.
Pääsääntöisesti paketit siis noudetaan postitoimipaikasta saapumisilmoituksen kanssa. Jos lähetysseurannasta selviää, että paketti on tullut jo toimipaikkaan voi sen hakea pelkän seurantakoodin avulla. Huomatkaa, että paketin noutoon postitoimipaikasta voi käyttää myös ulkomaisen seurantakoodia. Hakijan on aina syytä ottaa henkilötodistus mukaan, ettei paketti jää postiin.
Tullaus
Jos paketti tulee EU-maiden ulkopuolelta se todennäköisesti pitää tullata. Päätöksen tulliselvityksestä tekee tulli, ja Itella lähettää vain saapumisilmoituksen tullausta odottavasta paketista. Tulli myös laskee tullin ja verot, jotka saadaan lähetyksen kokonaisarvosta ts. ostohinta + toimituskulut. Itella tarjoaa kolme vaihtoehtoa tullauksen tekoon.
1. Itella tekee tullauksen puolestasi. Kustannus tälle palvelulle on 22,60 € jonka päälle tulee tietysti vielä tulli ja alv. Tullauksen jälkeen lähetys jaetaan normaalisti joko kotiin tai omaan postitoimipaikkaan. Tarkempi hinnasto löytyy täältä, ja lisätietoja voi kysellä sähköpostiosoittesta huolinta@itella.com tai nrosta 020 451 5900
2. Lähetyksen nouto tullipostista. Ensimmäisen saapumisilmoituksen perusteella valitaan tulliposti mihin paketin haluat, ja kun lähetys on toimitettu sinne, saat siitä uuden saapumisilmoituksen. Tämän jälkeen otat kaikki dokumentit mukaan (tilausvahvistus, lasku etc.), haet paketin ja samalla maksat tullin ja alv:n. Käsittääkseni asia menee niin, että jos paikkakunnalla on tulliposti, paketti menee suoraan sinne, ja lähetysilmoituksessa voit valita hoitaako tullauksen Itella vai sinä itse.
Tulliposti löytyy seuraavilta paikkakunnilta: Hanko, Hamina, Helsinki 10 City tullauspiste, Helsinki-Vantaan lentoaseman Tulliposti, Hämeenlinna, Imatra, Ivalo, Jyväskylä, Kajaani, Karigasniemi, Kaskinen, Kemi, Kilpisjärvi, Kivilompolo (Hetta), Kokkola, Kotka, Kouvola, Kuusamo, Lahti, Lappeenranta, Loviisa, Muonio, Oulu, Pietarsaari, Pori, Raahe, Rauma, Rovaniemi, Salla, Tampere, Tornio, Turku, Utsjoki ja Vaasa. Tarkemmat yhteystiedot löydät täältä.
3. Viimeisenä vaihtoehtona voit valtuuttaa edustajan kirjallisella valtakirjalla hoitamaan tulliselvityksen puolestasi.
Pakettien säilytys
Posti säilyttää paketteja saapumisviikon lisäksi 2 täyttä kalenteriviikkoa. Tämä pitää sisällään seuraavat lähetykset:
* Kaikki kirjelähetykset
* Ovelle-paketti, Kotipaketti, Postipaketti, Helposti-paketti
* Keltainen Kuljetus 9, Keltainen Kuljetus 14, Keltainen Kuljetus 16
* EMS, Priority-paketti, Economy-paketti
Siinä Postin palvelut ottivat aikanaan isosti takapakkia, että muistutusta saapuneesta lähetyksestä ei enää lähetetä. Saapumisilmoituksia tulee siis tasan yksi.
Valtakirja
Jos et itse jostain syystä pääse pakettia hakemaan, voi sen tehdä joku puolestasi valtakirjan avulla. Postin sivuilta löytyy tulostettava valtakirja, jonka avulla homma hoituu kätevästi. Valtakirjassa on se hyvä puoli, että sen voi tehdä myös määräajaksi, joten pidempikään poissaolo ei katkaise pakettienn kulkua. Valtakirjaa on myös käsitelty tässä ketjussa tarkemmin.
Verkko-ostajalle posti tarjoaa vielä monia muitakin palveluja, mutta ylläolevat lienevät ne joihin useimmin törmätään.
Kaikkien palvelujen hinnat löydät uudesta hinnastosta, joka tulee voimaan 01.08.2010
Lisäyksiä, korjauksia ja kysymyksiä aiheesta saa (ja pitää) esittää.