Tuontitavaran tulliselvitys
Tuontitavaran tulliselvittäminen tarkoittaa, että esität Tullille tavaran ja osoitat mm. sen arvon ja määrän, jotta Tulli voi määrittää sille oikeansuuruisen tulliveron. Tulleja maksetaan vain EU:n ulkopuolelta tuotavasta tavarasta.
On hyvä muistaa, että vaikka mukanasi ei olisi tai et vastaanottaisi verojen tai muiden maksujen alaista tavaraa, Tullilla on oikeus pyytää sinua tulliselvittämään tavara.
Muutamia tilanteita, joissa saatat joutua tekemään Tullille tulliselvityksen:
Kun tilaamasi paketti tulee maahan EU:n ulkopuolelta, Itella Oyj lähettää sinulle lähetystä koskevan saapumisilmoituksen silloin, kun lähetys vaatii tulliselvityksen. Ilmoituksessa on mainittu se tullitoimipaikka, jossa voit käydä tullaamassa lähetyksen. Jos lähetyksesi kuljettaa jokin muu kuljetusyhtiö, kannattaa käytännöstä kysyä tältä yhtiöltä.
Lainaus on tullin sivuilta. Asiaan voi enemmän perehtyä tullin sivuilla.
21.12.2011 LISÄYS:
Nettitullaus
Ulkomailta tilatut tuotteet on myös mahdollista tullata netin kautta. Enää ei siis tarvi tullin toimipaikkaan asti laahautua, vaan tullauksen voi mukavasti tehdä kotisohvalta.
Kun olet saanut ilmoituksen tilauksesta joka on jäänyt tullattavaksi, voit tullauksen tehdä osoiteessa: https://asiointi.tulli.fi/nettituonti/mainpage.html
Tullin sähköiseen asiointiin tunnistaudutaan pankkitunnuksia käyttäen. Palvelussa hyväksytään näiden pankkien tunnistus: Osuuspankki, Sampo Pankki, Nordea, Handelsbanken, Aktia/Sp/Pop, Ålandsbanken, Tapiola ja S-Pankki.
Tunnistuksen jälkeen tullauksen tekeminen on suhteellisen vaivatonta, mikäli ihan perusjuttu tullattavana. Nettitullaukseen liittyvissä asioissa palvelee oma nettitullauspuhelin joka tarpeen vaatiessa opastaa tullauksen tekemiseen.
Ongelmallisinta tuossa tullauksessa taitaa olla oikean tavarakoodin löytäminen. Tuotetta tullatessa, sille pitää antaa tullin oma koodi, jonka perusteella tulli tietää minkälaisesta tuotteesta on kyse. Tullauksen yhteydessä annetaan vaihtoehtoja ja mikäli ei listalta tilaamaasi tavaraa löydy, niin voi soittaa sivuilta löytyvään nettitullauspuhelimeen. Sieltä sitten osaavat kertoa mikä on oikea koodi lähetyksen tuotteelle.
Kun tuotteen nimikkeestä ja koodista on päästy yhteisymmärrykseen pitää antaa tuotteen arvo ja rahtikulut. Kulut voi antaa tilausvahvituksessa olevassa valuuttamuodossa. Jos olet tilannut tuotteen amerikasta jonka arvo on 50 dollaria, täytät tiedot 50 ja alasvetovalikosta valitaan valuutaksi USD. Sama rahtikulujen kohdalla.
Kun kaikki tarvittavat tiedot on täytetty, niin voi tullauksen lähettää käsiteltäväksi. Kannattaa muistaa ilmoittaa tullauksen yhteydessä oma sähköpostiosoite jotta saat tiedon kun asiaa on käsitelty.
Tulli voi tarvittaessa pyytää lisäselvitystä. Ilmeisesti riittää kun heille lähettää sähköpostitse tilausvahvistuksen tai kuitin josta selviää tuotteen myyjä, tuote (tuotteet) ja tilauksen summa.
Mikäli aloit täyttämään nettitullausilmoitusta ja tarvittavaa tietoa ei löydy kuriirifirman saapumisilmoituksesta, niin soitto kuriirifirmaan ja pyytää lähettämään sähköisesti ne tullaustiedot.
FedExn kanssa ainakin jouduin erikseen pyytämään tiedot. En sitten tiedä miksei niitä tietoja voinut tuohon saapumisilmoitukseen laittaa.
Nettitullaus nyt vielä on uusi tulokas, joten välttämättä kaikki ei toimi niinkuin odottaa voisi. Ongelmia oli omassakin matkassa kuten tämän ketjun myöhemmistä viesteistä voi lukea.