Esiintyy sitä hintakilpailuakin. Laatu vaan loistaa poissaolollaan, sillä parinsadan euron sarjat ovat yleensä pahinta kiinan kuraa. Eli kun ei laadulla haluta/voida kilpailla, niin laitetaan surutta tiet täyteen suorityskyvyltään kyseenalaisia renkaita.
+1Sulo Vilen kirjoitti:Erittäin hyvä pointti.
MOT : Nasta juttu
Rengasteollisuus tarjoaa viranomaisille omia hankkeitaan tukevia tutkimustuloksia. Kitkaton yhteistyö vauhdittaa satojen miljoonien arvoista nastabisnestä.
Pohjoismaisen nasta-asetuksen piti vähentää teiden kulumista pienentämällä autojen renkaissa olevien nastojen määrää. Teollisuus sai kuitenkin asetukseen poikkeusmenettelyn, ns. yliajokokeen, jonka seurauksena nastojen määrä on päinvastoin kasvanut.
Lainsäädännön valmistelussa on ollut mukana rengasteollisuus, Suomesta suurimpana Nokian renkaat. Viranomaiset ja teollisuus perustivat niin kutsutun Nokia-Eden -ryhmän. Ryhmä sai nimensä siitä, että yhteistyö pohjoismaisten nastasäädösten harmonisoinniksi alkoi 1990-luvulla Nokialla sijaitsevassa Eden-kylpylässä. Sittemmin ryhmä on kokoontunut eri maissa, Suomessa muun muassa Saariselällä.
MOT-ohjelmassa ”Nasta juttu” julkistetaan maanantaina 30.5. uutta tietoa siitä mitä on tapahtunut teiden urautumiselle.
Vuodesta 2013 valtaosa nastarenkaista on tullut markkinoille poikkeusmenettelyn kautta. Nastojen määrä on saattanut nousta jopa kaksinkertaiseksi.
Norjassa pelätäänkin, että Suomen johdolla valmisteltu poikkeusmenettely voi lisätä ilmansaasteita. Eräissä Norjan kaupungeissa nastojen käyttöä on jo rajoitettu.
”Nastarenkaiden käytöllä on vahva yhteys pienhiukkasten määrään. Jos sääntöjä Norjassa muutetaan, haluamme tietää, mitkä ovat seuraukset ilmanlaatuun”, sanoo valmisteluun osallistuva asiantuntija Karl Idar Gjerstad Norjan tielaitokselta.
Norjalaisia huolestuttaa myös se, että teollisuuden itse tekemät yliajokokeet antavat eri mittaajille eri tuloksia.
TV1 maanantaina klo 20
MOT: Nasta juttu
Sulo Vilen kirjoitti:Onko Suomi vielä maailman vähiten korruptoitunut maa?
RBS kirjoitti:Näyttää siltä, että Camskill on päässyt takaisin edullisten hankintapaikkojen kärkiryhmään. Kiitos punnan romahduksen.
Sulo Vilen kirjoitti:No totta maar. Uniroyal Rainsport 3 225/45 17 Y91 keväällä 309€ ja nyt 283€ sis rahdit. Onneksi ei ole ylimääräisiä vanteita![]()
LmnLL kirjoitti:Sulo Vilen kirjoitti:No totta maar. Uniroyal Rainsport 3 225/45 17 Y91 keväällä 309€ ja nyt 283€ sis rahdit. Onneksi ei ole ylimääräisiä vanteita![]()
Pitäisi varmaan tilata yksi kierros varastoon...
Aihetta sivuten, keskieuroopan testimenestyjä, Contin TS850 oli Tuulilasin testissä mukana viimevuonna. Menestyi seuraavasti:
- ylivoimainen asfaltilla ja loskaliirron vastustuksessa
- päihitti lumella verrokkina olleen nastapyörän
- jäällä samaa tasoa Goodyearin pohjolakitkan kanssa, joka taisi TM:n testin voittaa samana vuonna
Ja hinta? Saksassa reilun 50€ kipale (195/65 TR15). Herää kysymys siitä, minkä verran tehtaat oikein panostavat pohjoismaiden mallien tuotekehitykseen..
Uuden pohjoismaisen kitkarenkaan suunnittelussa on keskitytty etenkin jääpidon parantamiseen, todetaan Hankookin tiedotteessa. Rengasta on myös tukevoitettu sijoittamalla kulutuspinnan keskelle yhtenäinen lamelloitu pitkittäisripa, tiedotteessa sanotaan.
Hankookin mukaan märän kelin ominaisuuksia on parannettu V-muotoisella kulutuspinnan kuvioinnilla.
Tiedotteen mukaan lumisten teiden ominaisuuksia on kehitetty lisäämällä lamellien määrää ja kulutuspinnan terävään ulkolaitaan Z-kuvio, jolla on saatu parannettua renkaan lumipitoa kaarreajossa.
Sulo Vilen kirjoitti:Edit: Komento takaisin, vanha malli...
RoyalGuru kirjoitti:Ketään tilannut renkaita Camskillistä? Itse tilasin koko kierroksen, eli 4 rengasta. Sain kuitenkin vain toimittajalta kaksi seurantakoodia. Miten tuo yleensä menee, onko yhden koodin alla kaksi rengasta, vaiko yksi?
Laitoin jo torstaina kyselyä Englantiin päin, eivät ole vastanneet.
Paluu Autot, niiden varaosat ja tuning
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa